Twoje korzyści
Pytania i odpowiedzi
Kto może założyć Podstawowy Rachunek Płatniczy?
PRP przeznaczony jest dla konsumenta, dla którego w danym momencie żaden inny dostawca usług płatniczych w ramach działalności płatniczej wykonywanej na terytorium Polski nie prowadzi innego rachunku płatniczego w walucie polskiej umożliwiającego wykonywanie transakcji, o których mowa w art. 59ia ust. 3 Ustawy o usługach płatniczych.
Jakie przepisy regulują działanie Podstawowego Rachunku Płatniczego?
Działanie PRP regulują przepisy Ustawy o usługach płatniczych.
Jakie funkcje spełnia Podstawowy Rachunek Płatniczy?
Zgodnie z art. 59ia ust. 3 w/w ustawy, podstawowy rachunek płatniczy umożliwia wyłącznie:
1) dokonywanie wpłat środków pieniężnych na rachunek;
2) dokonywanie wypłat gotówki z rachunku na terytorium któregokolwiek państwa członkowskiego UE, w bankomacie lub w placówce dostawcy usługi;
3) realizowanie na terytorium państw członkowskich UE transakcji płatniczych.
Jak założyć konto?
1) Odwiedź placówkę – Dobierz odpowiednią ofertę. Złóż wniosek o konto i kartę płatniczą w pakiecie z bankowością elektroniczną. Jeśli zakładasz rachunek wspólny, podaj we wniosku również dane współposiadacza konta.
2) Podpisz umowę – Zapoznaj się z treścią wymaganych dokumentów, a pytania i wątpliwości omów z doradcą. Następnie podpisz umowę.
3) Korzystaj – Ciesz się nowym kontem, kartą płatniczą oraz dostępem do bankowości elektronicznej.
Co musisz jeszcze wiedzieć na temat Podstawowego Rachunku Płatniczego?
– 0 zł za pierwszych 5 w miesiącu przelewów krajowych w PLN;
– 0 zł za pierwszych 5 w miesiącu wypłat kartą debetową w bankomatach obcych na terenie RP;
– brak możliwości dodania karty do portfeli elektronicznych takich jak: Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay;
– brak możliwości skorzystania z kredytu w rachunku płatniczym.
Czy mogę mieć dostęp do bankowości elektronicznej?
Tak. Wystarczy podpisać umowę z dostępem do systemu bankowości elektronicznej w najbliższej placówce.
Czym różni się system bankowości internetowej od bankowości elektronicznej?
System Bankowości Internetowej to system umożliwiający samoobsługowy dostęp do rachunków bankowych Posiadacza rachunku oraz dostęp do innych produktów bankowych za pomocą sieci Internet i przeglądarki internetowej oferowany w ramach usługi bankowości elektronicznej.
Natomiast w ramach usługi bankowości elektronicznej i telefonicznej Bank udostępnia Posiadaczowi rachunku:
- System Bankowości Internetowej w ramach usługi bankowości elektronicznej;
- system bankowości mobilnej w ramach usługi bankowości elektronicznej;
- usługę powiadomienia PUSH;
- usługę SMS Banking w ramach powiadomienia sms;
- telefoniczną usługę na hasło w ramach usługi bankowości telefonicznej;
- infolinię Banku w ramach usługi bankowości telefonicznej.
Jaka jest różnica między współposiadaczem rachunku bankowego a pełnomocnikiem?
Każdy ze współposiadaczy ma takie same prawa.
Natomiast pełnomocnik działa w imieniu posiadacza rachunku i na jego rzecz, a środki zgromadzone na rachunku nie są jego własnością. Wyróżnia się:
- pełnomocnictwo ogólne – w ramach którego pełnomocnik ma prawo do działania w takim zakresie jak Posiadacz rachunku z wyłączeniem pewnych elementów tj: udzielanie dalszych pełnomocnictw, wydanie dyspozycji zapisu na wypadek śmierci Posiadacza rachunku, składanie wniosków o kredyt odnawialny w rachunku i innych;
- pełnomocnictwo szczególne – w ramach którego pełnomocnik ma prawo do dysponowania rachunkiem wyłącznie w zakresie określonym w treści pełnomocnictwa przez Posiadacza rachunku.
Szczegółowe informacje na temat możliwości współposiadacza i pełnomocnika rachunku określa Regulamin.
Dla ilu osób może być prowadzony rachunek wspólny?
Rachunek wspólny może być prowadzony dla maksymalnie dwóch osób fizycznych. Określa to Regulamin otwierania i prowadzenia rachunków bankowych dla osób fizycznych.
Jaka jest różnica pomiędzy blokadą a zastrzeżeniem karty?
Blokada karty działa tymczasowo i jest procesem odwracalnym, co umożliwia ponowne jej użytkowanie w przyszłości. Zatem po zdjęciu blokady będzie można korzystać w pełni ze wszystkich funkcjonalności karty.
Natomiast zastrzeżenie karty wiąże się z jej trwałą dezaktywacją i jest procesem nieodwracalnym. Zastrzeżenie karty uniemożliwia korzystanie z niej ponownie w przyszłości. W związku z tym należy złożyć wniosek o wydanie nowej karty.
Jak zastrzec kartę?
Zastrzec kartę można poprzez kontakt z całodobową infolinią BPS pod numerem telefonu: +48 86 215 50 00.
Istnieje także możliwość zastrzeżenia karty przez bankowość internetową, aplikację mobilną BSGo, portal kartowy Kartosfera oraz pisemnie w placówce banku
Czym jest dyspozycja wkładem na wypadek śmierci i kogo dotyczy?
Dyspozycja wkładem na wypadek śmierci jest dokumentem, który składa Posiadacz rachunku w placówce bankowej. Dokument ten zawiera poświadczenie woli przekazania określonej kwoty dostępnych środków wskazanym osobom. Wysokość tej kwoty publikowana jest przez Prezesa GUS.
Możliwość złożenia dyspozycji wkładem na wypadek śmierci dotyczy posiadaczy rachunków oszczędnościowych, rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych oraz rachunków terminowych lokat oszczędnościowych z wykluczeniem rachunków wspólnych i osób ubezwłasnowolnionych.
Masz pytania?
Infolinia dostępna jest całą dobę, 7 dni w tygodniu.
- Bankomat
- Wpłatomat
- Bankomat
- Wpłatomat
- Bankomat
- Bankomat
- Bankomat
- Wpłatomat
- Bankomat
- Bankomat
- Wpłatomat
- Bankomat
- Wpłatomat
- Bankomat
- Bankomat
- Bankomat
- Bankomat
- Bankomat
- Bankomat
Najbliższy bankomat - Oddział Banku w Puszczy Mariańskiej
Obsługa kredytowa - II piętro remontowanej placówki
- Bankomat
- Wpłatomat
Obsługa transakcyjna w budynku Centrali Banku
- Bankomat
- Bankomat
- Bankomat
- Bankomat